گروه مکانیک در رشته مهندسی مکانیک- طراحی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی بیوسته، دو گرایش مکانیک خودرو و تاسیسات حرارتی و برودتی در مقطع کارشناسی ناپیوسته و دو گرایش مکانیک خودرو و تاسیسات حرارتی و برودتی در مقطع کاردانی پیوسته فعالیت آموزشی و پژوهشی دارد.
مقطع کارشناسی ارشد: مهندسی مکانیک- طراحی کاربردی
مقطع کارشناسی: مهندسی مکانیک
مقطع کارشناسی ناپیوسته: مهندسی تکنولوژی خودرو، مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی
مقطع کاردانی پیوسته: مکانیک خودرو، تاسیسات حرارتی و برودتی
دوره کارشناسی مهندسی مکانیک
تعریف و هدف:
دوره کارشناسی مهندسی مکانیک یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است که هدف آن ارتقاء سطح دانش مهندسی کشور در رشته مکانیک و تربیت افراد مستعدی است که آموخته های نظری و عملی آنها هم سطح دانشگاهها و مراکز پیشرفته علمی و صنعتی جهان باشد. با طی این دوره دانش آموختگان مهندسی مکانیک آماده می شوند تا وظایف محوله برای اجرا پروژه های صنعتی شامل تحقیق و مطالعات اولیه، طراحی و مقدماتی، محاسبات طراحی با جزئیات و تهیه نقشه ها و مدارک فنی، تدوین فناوری ساخت و روش تولید، مدیرت و اجرا و تعمیر و نگهداری را با آگاهی علمی و فنی درکلیه حوزه های مرتبط با مهندسی مکانیک به عهده گرفته و با موفقیت انجام دهند دوره کارشناسی مهندسی مکانیک شامل دروس نظری، آزمایشگاهی،کارگاهی و کارآموزی است .
طول دوره و شکل نظام :
طول متوسط این دوره 4 سال است طول هر نیمسال 16هفته آموزش کامل میباشد. هر واحد درسی نظری به مدت 16ساعت و هر واحد آزمایشگاهی به مدت 32ساعت و هر واحد درسی کارگاهی به مدت 48ساعت در طول هر نیمسال تحصیلی می باشد .
واحدهای درسی :
تعدادکل واحدهای درسی این مجموعه 140 واحد به شرح زیرمی باشد :
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه : 25 واحد
دروس اصلی : 61 واحد
دروس تخصصی الزامی : 12 واحد
دروس تخصصی انتخابی : 15 واحد
دروس کارگاه، پروژه و کارآموزی : 7 واحد
دوره کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو
تعریف و هدف:
این برنامه براساس نظام آموزش های علمی – کاربردی گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و برمبنای آموزش های علمی – کاربردی طراحی و تدوین شده است.
هدف این دوره تربیت کارشناس علمی – کاربردی دررشته مکانیک خودرو است بطوری که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه صنایع خودرو به منظور اجرای فعالیت در طرح های مختلف فراگرفته باشد.
اهمیت و ضرورت دوره :
باتوجه به ضرورت خودکفایی کشور در زمینه صنایع خودرو تربیت انسانی کارآمد تخصص های مورد نیاز ، ضرورت تهیه برنامه کارشناسی ناپیوسته رشته مکانیک خودرو احساس می گردد.
مشاغل قابل احراز :
- سرپرست کارگاه ها و تعمیرگاهای مجاز انواع خودرو
- طراح و تولید کننده قطعات مورد لزوم خودرو
- طراح کارگاه ها و تعمیرگاه های مجاز خودرو
- کارشناس دفاتر طراحی و مهندسی و تحقیقاتی مربوط به خودرو
- آموزش افراد تحت سرپرستی
نقش و توانایی فارغ التحصیلان :
- تجهیز و راه اندازی قسمت های مختلف خودرو
- سرپرستی کارگاه ها و کارخانه های خودرو سازی
- تعمیر و نگهداری قسمت های مختلف خودرو
واحدهای درسی :
تعدادکل واحدهای درسی این مجموعه 70 واحد به شرح زیرمی باشد :
دروس اصلی : 18 واحد
دروس پایه : 8
دروس عمومی : 9 واحد
دروس تخصصی : 35 واحد
دوره کارشناسی ناپیوسته مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی:
تعریف و هدف:
این برنامه براساس نظام آموزش های علمی – کاربردی گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی آموزش های علمی – کاربردی طراحی و تدوین شده است .
هدف این دوره تربیت کارشناس علمی – کاربردی دررشته تاسیسات حرارتی و برودتی است بطوری که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه طرح های صنعتی و مدیریتی خدماتی ، فراگرفته باشد .
اهمیت و ضرورت دوره :
باتوجه به ضرورت ایجاد فضای آرامش بخش جهت راحتی انسان در ساختمان های آموزشی ، مسکونی ، صنعتی و... همچنین انجام فرآیندهای سردسازی و انجماد خانگی ، صنعتی ، نیاز مبرم کشور به تربیت نیروهای انسانی کارآمد که دانش مربوط به این رشته را با توانایی های کاربردی آن بصورت توام داشته باشند احساس می گردد.
مشاغل قابل احراز :
فراگیران پس از گذراندن دوره کارشناسی ناپیوسته توانایی احراز مشاغل زیر را کسب می نماید.
- طراح و محاسب سیستم های حرارتی و برودتی در دفاتر مهندسی مشاور و دفاتر فنی
- سرپرست کارگاه پروژه های اجرای تهویه مطبوع
- سرپرست کارگاه پروژه های اجرای تبرید و سردخانه
نقش و توانایی فارغ التحصیلان :
پس از پایان دوره کارشناسی ناپیوسته از فارغ التحصیل انتظار می رود :
- طرح و محاسبه انواع سیستم های تهویه مطبوع
- طرح و محاسبه انواع سیستم های تبرید و سردخانه
- مدیریت، اجرا و بهره برداری سیستم های تهویه مطبوع
- مدیریت، اجرا و بهره برداری سیستم های تبرید و سردخانه
واحدهای درسی :
تعدادکل واحدهای درسی این مجموعه 70 واحد به شرح زیرمی باشد :
دروس اصلی : 18 واحد
دروس پایه : 8
دروس عمومی : 9واحد
دروس تخصصی : 35 واحد
دوره کاردانی مکانیک خودرو
تعریف و هدف:
هدف از دوره پیوسته مکانیک خودرو تامین کاردان متخصص و تامین منابع انسانی مکانیک خودرو میباشد و لذا در تدوین این برنامه علاوه بر مهارت فنی، تفکر طراحی مورد توجه قرار گرفته است و دروس در نظر گرفته شده بر اساس چهارچوب آموزش آموزش عالی طراحی و تدوین گردیده است.
ضرورت و اهمیت:
با توجه به اهمیت صنعت خودروسازی در ساختار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور و لزوم بهره برداری از تجهیزات خصوصا در ارائه سرویسهای مناسب خدمات و تنوع تخصصهای مربوط، اجرای این دوره از ضرورت خاصی برخوردار است.
نقش و توانایی:
- تعمیر موتورهای بنزینی و دیزلی سبک
- تعمیر سیستمهای انتقال قدرت خودرو
- تعمیر سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزل سبک
- تعمیر قسمتهای مربوط به هدایت و کنترل خودرو
- تعمیر قسمتهای مربوط به الکتریکی و الکترونیکی خودرو
- تعمیر قسمتهای مربوط به تهویه مطبوع خودرو
- سرپرستی تعمیرگاههای فنی و خدماتی خودرو
مشاغل قابل احراز:
- تعمیرکار خودرو در قسمت موتورهای بنزینی و دیزلی سبک
- تعمیرکار خودرو در قسمت سیستمهای انتقال قدرت خودرو
- تعمیرکار خودرو در قسمت سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزل سبک
- تعمیرکار خودرو در قسمتهای هدایت و کنترل خودرو
- تعمیرکار خودرو در قسمتهای الکتریکی و الکترونیکی خودرو
- تعمیرکار خودرو در قسمت تهویه مطبوع خودرو
- سرپرست تعمیرگاههای فنی و خدماتی خودرو
ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو:
فارغ التحصیل دوره سه ساله فنی و حرفهای در رشته مکانیک خودرو
قبولی در آزمون سراسری
دارا بودن توانایی جسمانی لازم و شرایط عمومی
طول دوره و شکل نظام:
مطابق با نظام آموزش عالی طول دوره کاردانی 2 تا 3 سال است. هر واحد نظری معادل 16 ساعت درسی و هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت درسی، هر واحد کارگاهی معادل 48 ساعت و هر واحد کارآموزی معادل 120 ساعت در طول نیمسال است. طول هر ترم معادل 16 هفته در نظر گرفته شده است.
واحدهای درسی :
تعدادکل واحدهای درسی این مجموعه 79 واحد به شرح زیرمی باشد :
دروس جبرانی: 6 واحد
دروس اصلی : 21 واحد
دروس پایه : 12 واحد
دروس عمومی : 12 واحد
دروس تخصصی : 24 واحد
دروس انتخابی: 4 واحد