مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به موسسه است که هم در درون و هم در بیرون از موسسه دنبال میشود. بیتردید، این وظیفه در قالب مجموعهای از فعالیتهای ارتباطی به شرح زیر صورت میگیرد:
- تحلیل و تشریح ارزش ها، ویژگی ها، دیدگاه ها ، برنامه ریزی های دانشگاه از طریق :
- همكاری با مطبوعات ، رادیو و تلویزیون ،
- فعالیت های انتشاراتی و تبلیغی ،
- مشاركت در برگزاری همایش ها ، گردهمایی ها و نمایشگاه های داخلی ،
- مشاركت در برگزاری همایش ها و نمایشگاه های خارجی ،
- ساخت فیلم و تیزرهای تلویزیونی
- همكاری و مشاركت در تبلیغات عمومی شهرستان، استان و كشور در رابطه با مقولات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی از طریق:
- شركت در مجامع ، ستادها ، كمیته های ویژه برگزاری مراسم و مناسبت ها
- كمك به مراكز و دستگاه های فرهنگی و تبلیغی كشور در چهارچوب فعالیت های دانشگاه
- توجیه مسوولان رسانه ها به منظور دستیابی سریع به سیاست ها و خط مشی ها و برنامه های دانشگاه
- جمع آوری و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیت ها ،اقدامات ، طرح ها و برنامه های دانشگاه به منظور تنظیم سیاست های خبری و تبلیغاتی و اجرای طرح های انتشاراتی و آماده نمودن اذهان عمومی از طریق :
- حضور در جلسات مهم دانشگاه و ارتباط مستقیم و مستمر با مدیران دانشگاه
- حضور در گردهمایی ها و سفرهای داخلی وخارجی ،
- دریافت گزارش فعالیت ها ، طرح ها و برنامه های دوایر مختلف دانشگاه
- جمع آوری هرگونه اخبار و اطلاعات مورد نیاز
- برقرارِی ارتباط مستقیم با مردم و رسانه های خبری
- تهیه طرح تیپ تبلیغاتی در مورد پروژه ها و سیاستهای دانشگاه
- فراهم آوردن زمینه تفاهم متقابل مردم و مسئولین از طریق :
- برگزاری مصاحبه با وسایل ارتباط جمعی
- برگزاری ملاقات عمومی
- برپایی سخنرانی ها
- ایجاد حسن رابطه بین كاركنان و مسوولین دانشگاه از طریق برقراری جلسات داخلی
- تهیه و تدوین اخبار ، بیانیه ها ، اطلاعیه ها ، آگهی ها و پیام های دانشگاه و ترتیب دادن نشر و انعكاس آن در رسانه های جمعی
- بررسی مطالب مطروحه در وسایل ارتباط جمعی و مجامع عمومی در رابطه با فعالیت های دانشگاه به منظور اطلاع رسانی و انعكاس به مسوولین و درصورت لازم پاسخگویی به آن ها
- نظارت و اجرای امور انتشاراتی دانشگاه
- انجام امورخطاطی و طراحی در زمینه های تبلیغاتی و انتشاراتی
- ایجاد آرشیو اطلاعاتی و مطبوعاتی
- بررسی دیدگاه ها و سنجش افكار عمومی در چهارچوب وظایف محوله و ارائة نتایج حاصله به مسئولین دانشگاه به منظور اتخاذ روش های اجرای مطلوب و تدوین طرح ها و برنامه ها
- تهیة عكس ، اسلاید و فیلم از فعالیت های دانشگاه و ایجاد آرشیو سمعی و بصری
- انتشار گزارش عملكرد دانشگاه
- مشاركت در برنامه ریزی و برگزارِی سمینارها ، كنفرانس ها ، نمایشگاه ها و میهمانی های رسمی
- تحلیل محتوای مطبوعات استانی و كشوری در خصوص فعالیت های دانشگاه ها
- پاسخگویی شکوائیه های مردمی که از طریق صندوق پستي ، ایمیل ، تلفن یا حضوری به روابط عمومی منعکس شده است
- انجام سایر اموری كه برحسب ضرورت از طریق مسئول مستقیم یا بالاترین مقام دانشگاه جهت اقدام ، ابلاغ می گردد.