All for Joomla All for Webmasters

تاریخچه و معرفی رشته معماری

دانشکده معماری موسسه آموزش عالی اشراق از بخش­های پایه و با سابقه این موسسه بوده که از بدو تاسیس مؤسسه تاکنون بالغ بر 15 سال، روز به روز پربارتر به حیات علمی خود ادامه داده و از سال 94 موفق به راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد معماری گردیده است. لازم یه ذکر است که در مقطع ارشد اساتید حاذق و به نامی از جای جای مرز و بوم کشور با این مؤسسه همکاری می نمایند. گروه معماری این مجموعه، با تلاشی روزافزون و پیگیری های مجدانه گام های مؤثری در بهبود کیفیت آموزشی برداشته و حتی در زمان پاندمی کرونا و شرایط سخت؛ این محدودیت را فرصت دانسته و برای دانشجویان فرصت بهره مندی از محضر اساتید خبره را فراهم نموده است.

در حال حاضر موسسه در مقاطع زیر دانشجو می پذیرد.

  • کارشناسی ارشد با گرایش معماری
  • مهندسی معماری
  • مهندسی تکنولوژی معماری(کارشناسی ناپیوسته)
  • کاردانی معماری

گروه معماری و اساتید هیات علمی :

تاکنون مجموعه معماری در کارنامه خود دوره ­هایی متفاوت را (با پنج مدیر گروه توانمند در این دوره ها)، تجربه کرده است و از سال 1397 خانم دکتر ربابه علی­پور، مدیریت گروه معماری را برعهده دارند.

اساتید هیات علمی عبارتند از : دکتر ربابه علی­پور.

اساتید مدعو عبارتند از: دکتر رضا مرادپور، دکتر محمدحسین عابدی، دکتر آیناز علی زاده، دکتر یلدا شوهانی زاد، دکتر ایمان میرشجاعیان، دکتر کیانوش قزوینی، دکتر سحر برهانی فر، دکتر علیرضا حسنی، دکتر محمد انصاری، دکتر علیرضا صباغی، دکتر الهام بهبود، دکترسمانه پسندیده، مهندس محمد جعفری، مهندس بهاره باقرنیا.

اندر حال و هوای کارشناسی ارشد معماری مجموعه:

گروه معماری این مؤسسه به منظور ارتقاء روند کیفی آموزشی در این دوره از تحصیل و کمک مضاعف به دانشجو،ضمن برگزاری کلاس­ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، پروسه دروس طراحی 1، 2و 3 را به صورت زنجیره ای  و مستمر در مسیر موردعلاقه دانشجو به مدد همکاری اساتید مربوطه پیش می­برد. این امر کمک می­کند تا دانشجوی ارشد دو سال متمادی بر موضوعی عمیق گردد و شاخه ­ها و زوایای پنهان آن را بشناسد که به نوعی گامی مؤثر در تمرین پژوهش است و در نهایت به نظر می­رسد خروجی آن یک پایان نامه اصولی و قاعده ­مند درخور این مقطع تحصیلی باشد.

ضمنا در این راستا مؤسسه دوره ها و کارگاه های آموزشی رایگانی مانند پروپوزال نویسی و گزارش نویسی و منبع نویسی و امثال آن هر ساله برگزار نموده است، تا پکیج آموزشی و پژوهشی شایسته­ ای را برای آنکه جویای دانستن است در اختیار قرار دهد.

فعالیت های علمی – پژوهشی و هنری مجموعه معماری:

چاپ و انتشار نشریه علمی معماری با عنوان " مهراز" که در سطح داخل موسسه بین دانشجویان به اشتراک گذاشته است. تاکنون چهار شماره از نشریه به چاپ رسیده که محتوی آن شامل: مقالات علمی، اخبار داخلی دانشکده معماری، اخبار روز معماری، بخش آموزشی و مصاحبه و ... می باشد.

برگزاری جشنواره سالانه هفت سین و شب یلدا :

این برنامه­ ها اولین بار در سال 1387 در راستای حفظ و احیای سنت­های ایرانی و همچنین نقطه عطفی برای شروع فعالیت­های جمعی علمی و هنری دانشجویان معماری با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد که تاکنون از بی ­بدیل ترین مسابقات و برنامه­ های د انشگاهی در سطح استان می ­باشد. 

نمایشگاه ­ها  :

برگزاری سالانه نمایشگاه کارهای دانشجویی که اکثرا در هفته­ ی معمار به وقوع می­ پیوندد و دانشجویان از این طریق با آثار دیگر گروه ها و فکر و اندیشه آنان آشنا شده و به تبادل نظر می پردازند.

نشست های علمی :

انجمن علمی موسسه آموزش عالی اشراق همچنان که ذکر شد علاوه بر برگزاری نمایشگاه ­های جشنواره هفت سین و چاپ نشریه علمی به صورت فصلی و دوره ­ای بنا به درخواست دانشجویان و اساتید نشست­های علمی برگزار می­کند که از پربیننده­ ترین این نشست­ها می­توان نشست معماری ایرنی- معماری اسلامی را نام برد.

شکی نیست چنین فضای پویا و زنده­ای به مدد دست دانشجویان پرتلاش این مجموعه جان گرفته است و به کمک اساتید گروه معماری سمت و سویی درست و علمی به خود می­گیرد و راه و رشد و بالندگی این دانشجویان در دنیای هنر و معماری را هموارتر می­سازد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه آموزش عالی اشراق بجنورد محفوظ است.